Agressie: voorvallen waarbij de bewindvoerder psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid. Hieronder valt ook pesten.
Seksuele intimidatie: ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag.
Gedragsregels voor klanten
• Klanten onthouden zich van agressieve bejegening of seksuele intimidatie jegens de bewindvoerder
• Klanten behandelen de bewindvoerder met respect
• Waarschuwing en sancties bij overtreding van (een) of meer gedragsregels
• Bij de eerste overtreding: Gesprek tussen bewindvoerder en dader en mondelinge waarschuwing
• Bij de tweede overtreding: Gesprek tussen bewindvoerder en dader en schriftelijke waarschuwing
• Bij de derde overtreding: Mogelijke sanctie voor klant: beëindiging van de dienstverlening
Klachtenprocedure
• Iedereen van de doelgroep die van mening is niet correct behandeld te zijn en die dit niet onderling kan oplossen, kan volgens de klachtenprocedure een officiële klacht indienen
• Hangende deze procedure kan de dienstverlening door de bewindvoerder ( zonder financiële consequenties voor de bewindvoerder) naar de klant opgeschort worden.